Friday, August 22, 2014

Khasiat minum rendaman buah & sayur buah dalam air

Rendaman hirisan buah-buahan atau sayuran dalam air minuman mempunyai khasiat tersendiri yang mampu merawat pelbagai penyakit di samping menjaga kesihatan badan.
Di antara khasiat rendaman hirisan buah-buahan dan sayuran ialah:
1. Air teh hijau dengan rendaman daun pudina dan limau nipis – bagi membakar lemak, memperbaiki sistem penghadaman, menghilangkan sakit kepala dan menyegarkan bau mulut.
2. Rendaman air dengan strawberry dan kiwi – bagi kesihatan kardiovaskular, perlindungan sistem imun, mengawal atur kandungan gula dalam darah, sistem penghadaman.
3. Rendaman air dengan hirisan timun, limau nipis, lemon – bagi mengawal berat badan, menghidari kegemukan berlebihan, mengawal selera makan, mengekalkan hidrasi badan, sistem penghadaman.
4. Rendaman hirisan lemon, limau nipis, oren (minum pada suhu bilik) – bagi penghadaman vitamin C, sistem pertahanan imun badan, menghindari pedih ulu hati (minum dalam suhu bilik).


No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...