Saturday, June 9, 2018

Ini Bahaya Jika Anda Terlalu Kerap Minum Air Panas

ini bahaya jika anda terlalu kerap minum air panas
Ketika anda sedang demam/kesejukan ataupun selsema, mungkin anda sering minum air panas kerana beranggapan ianya boleh menghangatkan tubuh badan serta menyembuhkan penyakit selsema. Memang minum air panas itu adalah sihat untuk tubuh badan kita tetapi ada kesan berbahaya jika diminum dalam jumlah berlebihan.
Walaupun dari aspek kesihatan minum air putih yang panas sangat sihat untuk tubuh badan, tetapi sebaiknya jangan minum terlalu banyak dalam sehari. Dari laporan stylecraze.com, ada kesan bahaya jika terlalu banyak minum air panas dalam sehari.
1. Boleh memecahkan pembuluh darah
Meminum terlalu banyak air putih yang panas berisiko memecahkan pembuluh darah. Ini kerana cairan panas yang berlebihan dalam tubuh badan boleh menganggu sistem peredaran dalam tubuh badan.
2. Menyebabkan lidah terluka
Ketika minum air panas, mungkin lidah, mulut dan bibir berasa kurang nyaman. Jika terlalu banyak mengambil air panas, kesannya deria rasa anda boleh mengalami penurunan kemampuan. Untuk memastikan lidah tidak terluka, pastikan air panas itu benar-benar berada dalam keadaan setengah panas ataupun suam.
3. Merosakkan lapisan enamel gigi
Air panas berisiko merosakkan lapisan enamel gigi. Jika lapisan enamel gigi sudah rosak, hal ini boleh membuatkan gigi mudah menjadi rapuh.
Sumber dari wowmenariknya.com

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...