Sunday, July 1, 2018

5 Cara Mudah Untuk Mengurangkan Sakit Gigi

5 cara mudah untuk mengurangkan sakit gigi

Sumber Petua Nenek.

Sakit gigi ni antara sakit yang paling menyakitkan di dunia kan? Kadang – kadang time sakit tu datang bila tengah malam sampai buat rasa tak boleh nak tido. Ni kami nak kongsikan sikit cara mudah emengency yang korang boleh guna bila diserang sakit gigi. Antaranya ialah:

1. Kumur dengan Air Garam
Cara paling mudah dan ringkas. Insyaallah lepas kumur mesti akan rasa lega sikit.

2. Rebusan Daun Serai
Ambil daun serai dan tumbuk sehingga hancur. Tambahkan air suam dan campurkan sedikit garam. Kemudian, berkumurlah sehingga sakit semakin kurang.

3. Tomato Muda
Ambil sebiji tomato muda dan potong nipis-nipis. Masukkan tomato tadi ke kawasan yang sakit (gigi berlubang). Jika gigi korang sememangnya ada ulat, ulat akan keluar ke arah tomato tadi (jangan gerun pula ya).

4. Habbatussauda
Habbatussauda memang banyak kebaikannya. Begitu juga untuk gigi yang sakit. Caranya; ambil serbuk habbatussauda dan lumurkan atau sumbat-sumbatkan ke tempat yang sakit. Insha' Allah sakit korang akan berkurang.

5. Bunga Cengkih
Ambil 3 hingga 5 kuntum bunga cengkih dan kemam dalam beberapa tempoh. Jika gigi korang berlubang, tumbuk bunga cengkih dan masukkan serbuknya ke dalam lubang tersebut. In shaa Allah sakit korang akan beransur lega.

Petua di atas sememangnya menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati, Tetapi, jika sakit korang melarat lebih baik jumpa doktor. Selamat mencuba ok!

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...