Wednesday, August 13, 2014

Kulit pisang ubat jerawat dan penyakit kulit

Tahukah anda bahawa bahawa kulit pisang yang masak ranum boleh digunakan untuk merawat jerawat dan penyakit kulit yang lain?
banana peel

Sebenarnya, orang tua-tua dulu telah lama menggunakan kulit pisang untuk menghilangkan parut luka, parut kudis dan gatal-gatal kulit. Sejak kebelakangan ini banyak kajian saintifik yang dijalankan telah membuktikan kebenaran bahwa kulit pisang memang mampu merawat pelbagai jenis penyakit kulit secara semulajadi dan murah berbanding dengan ubat yang mengandungi banyak bahan kimia dan mahal pula harganya.
Di antara penyakit kulit yang boleh dirawat dengan menggunakan kulit pisang yang masak ranum ini ialah jerawat, bekas atau parut jerawat, parut kudis, parut luka, bekas gigitan serangga, kulit gatal-gatal, bintil, ketumbit, garis dan kedutan kulit (boleh mengurangkan kulit yang kendur), psoriasis, ekzema, dan lain-lain. Ini kerana kulit pisang yang ranum mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh kulit yang sihat. Ia banyak mengandungi vitamin, potassium, antioksidan, lutein (melindungi kerosakan kulit oleh sinaran cahaya matahari), dan asid lemak esterified (mampu merawat ekzema dan psoriasis yang juga banyak digunakan dalam formulasi produk kesihatan untuk kulit).
Caranya
1. Ambil sebahagian kulit pisang yang ranum (sebelah dalamnya) dan gosok-gosokan apa kawasan kulit yang hendak dirawat beberapa minit sehingga warnanya bertukar menjadi coklat.
2. Semasa mengering, kulit akan menyerap vitamin dan nutrien dari kulit pisang tersebut. Biarkan selama lebih kurang 30 minit, kemudian basuh dengan air suam. Jika dibuat waktu malam, biarkan saja ia kering semalaman dan basuh pada keesokan harinya.
3. Lakukan 3 kali sehari selama beberapa hari, dan lihat hasilnya.
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...