Tuesday, April 12, 2011

Kaedah menghafal Ayat Al-Quran dan mempertahankannya

Ada petua guru mengaji mengatakan kalau hendak menghafal ayat Al-Quran, ayat yang hendak dihafal perlu diulang-ulang sebanyak 40-60 kali, bergantung kepada daya ingatan seseorang. Mungkin petua ini boleh diintegrasikan dengan kaedah menghafal Al-Quran yang disarankan oleh Rasulullah SAW seperti di bawah ini. Mari sama-sama kita mengamalkannya……
Kaedah Menghafal Al-Qur’an dan Mempertahankannya Ingatan
Oleh: Syaikh Ilyas Patel
Telah diriwayatkan oleh Tirmidzi dan Hakim bahwa Sayidina Abbas r.a. pernah menemani Rasulullah SAW ketika Ali r.a. datang dan berkata, “Wahai Rasulullah SAW, engkaulah yang paling kusayangi melebihi ibu bapaku. Aku berusaha menghafal Al-Quran tapi tidak dapat melakukannya kerana hilang dari ingatanku”.
Rasulullah SAW kemudian bersabda, “Maukah kamu kuterangkan kaedah yang bermanfaat bagimu dan orang-orang yang mengikutimu? Engkau nanti akan sanggup mengingat apa yang kau pelajari.”
Kemudian Rasulullah SAW bersabda,” Ketika tiba malam yang mendahului Jumaat, bangkitlah di sepertiga malam terakhir, kerana itu adalah waktu yang terbaik dari seluruh malam, sebagaimana ini adalah waktu yang telah dinantikan oleh Nabi Yaakub as, ketika beliau berkata kepada anak-anaknya, bahwa Allah SWT akan mengangkatnya sebagai Nabi, dan setiap doa-doa orang yang beriman akan dikabulkan”.
Ibnu Abbas r.a. melaporkan bahwa setelah 5-7 Jumaat kemudian, Sayidina Ali r.a. mendatangi Rasulullah SAW dan berkata, “Sebelumnya aku biasa mempelajari lebih kurang empat ayat tetapi aku tak boleh mengingatnya. Sekarang aku mempelajari 40 ayat dan aku boleh mengingatnya seolah-olah aku melihat Al-Quran yang terbuka di hadapanku. Sebelumnya ketika aku mendengar sebuah hadis lalu mengulangingya, aku tak dapat mempertahankannya. Namun sekarang aku mendengar hadis dan ketika aku meriwayatkannya kepada yang lain, aku tak kehilangan sepatah katapun”.
Wa min Allah at taufiq
wassalam, arief hamdani

Sumber: email….

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...