Friday, February 24, 2012

Mengenal varieti kucing peliharaan paling popular

Kucing adalah haiwan peliharaan yang menjadi kesayangan banyak orang mungkin kerana kemanjaan haiwan ini kepada tuannya. Bagi sesetengah orang, kucing peliharaan ini boleh teman dan penghibur di kala kesunyian.
Mari kita kenali 10 ras atau varieti kucing-kucing yang paling popular di kalangan penggemar kucing….
1. Persian cat
Kucing Persia adalah kucing berambut panjang yang ditandai dengan wajah bulat dan muncung pendek. Ia merupakan jenis kucing yang paling popular kerana sangat mencintai dan setia kepada tuannya. Ia juga adalah salah satu ras kucing tertua, yang mengambil nama tempat asalnya iaitu Persia (Iran). Ia diakui oleh penggemar kucing sejak akhir abad 19, dipopularkan oleh orang Inggris dan orang Amerika selepas Perang Dunia Kedua. Meskipun kucing Persia ini berharga mahal dan perlu rawatan pemeliharaan setiap hari, tetapi ia berbaloi dengan perwatakannya. Menjaga bulunya yang cepat tumbuh sehingga sampai 3 inci panjangnya adalah sesuatu yang agak menyukarkan! Kucing Persia memerlukan persekitaran yang nyaman untuk ia merasa aman.
2. Siamese cat
Kucing Siamese (Siam) merupakan kucing Oriental pertama yang dibiakbakakan. Asal tepat sama ada ia berasal dari Siam tidak diketahui, tetapi diyakini ia berasal dari Asia Tenggara. Ras yang berkembang biak dari kucing Siam ini menunjukkan elegan, ramping, bergaya, fleksibel dan tubuh berotot. Kepalanya berbentuk segitiga, dengan muncung nipis. Mata berbentuk almond dan miring. Rambut pendek, berkilat, halus, lembut, padat di seluruh tubuh. Kucing Siam ini dikenali dengan skema warna khas. Seekor kucing Siam selalunya ingin menjadi pusat perhatian. Ia ingin diperhatikan. Kucing ini sangat komunikatif, yowling dengan suara serak untuk perhatian atau hanya untuk diajak bergurau! Ia cenderung untuk berkawan atau menangis jika anda mengabaikannya. Ia ramping dan atletis dengan telinga yang besar, bulu yang pendek dan terletak melekat dengan kulit. Ia suka membelai, dan sangat setia dan dekat dengan satu orang. Ia sangat cerdas dan penuh kasih sayang…
3. The Maine Coon cat
Kucing Maine Coon mempunyai struktur tulang yang besar, dengan bentuk tubuh persegi, dan bulu panjang di tubuhnya. Mempunyai berbagai warna dan dikenal kerana kecerdasannya. Kucing Maine Coons adalah salah satu ras bersaiz besar, di mana berat kucing jantannya adalah 12-18 pound manakala berat betinanya ialah 10-14 pound. Kucing jenis ini lembut dan penuh kasih dengan bulu panjang tetapi tidak memerlukan banyak dandan seperti Persia. Mempunyai keperibadian baik hati yang membuatnya disenangi anak-anak. Kelebihannya pula ialah sangat setia kepada keluarga tuannya.
4. Abyssinian cat
Kucing Abyssinian adalah sejenis kucing peliharaan yang bulunya perlu dijaga. Ia dikatakan berasal dari Mesir, tetapi asal-usul yang sebenarnya tidak pasti. Ras Abyssinian ini sangat popular di Amerika Syarikat. Ia mempunyai bulu yang sederhana panjang, padat, dan lembut untuk disentuh. Bulunya agak unik dan menarik perhatian. Setiap bulu berwarna lebih terang pada akar, dan gelap “ticking” di hujungnya. Abyssinians sangat aktif, sibuk dan lucu, dan menyukai orang.
5. Ragdoll cat
Kucing Ragdoll adalah salah satu ras kucing peliharaan terbesar dengan tubuh kukuh, bingkai kaki besar dan proportional. Kucing ini berkembang biak dengan mata biru dan warna bulu yang berbeza-beza. Ia berotot dengan bulu yang lembut dan halus. Ia dibiakkan oleh Ann Baker di Amerika Syarikat, yang terbaik dikenali sebagai temperamen yang jinak dan tenang dan sifat kasih sayang. Ia sangat lembut, santai dan penuh kasih sayang. Ia boleh menyesuaikan diri di rumah tangga apapun. Ia begitu jinak sehingga ia tidak akan mempertahankan diri jika diserang haiwan lain semasa berada di luar rumah.
6. The Exotic Cat
Kucing Exotic Shorthair memiliki keperibadian lembut dan tenang yang berasal daripada Kucing Persia, tetapi mempunyai rambut atau bulu yang lebih pendek. Ia bersifat ingin tahu dan suka bermain, dan ia ramah terhadap kucing dan anjing lainnya. Ia jarang mengeluarkan suara meows. Ia tidak suka ditinggalkan sendirian, dan ia memerlukan kehadiran pemiliknya (atau suara atau bau yang mengingatkan pada master-seperti radio terus). Ia cenderung untuk menunjukkan kasih sayang lebih dan kesetiaan melebihi biakbaka kucing yang lain. Sifatnya yang tenang dan stabil menjadikannya kucing yang sesuai tinggal di pangsapuri dan ideal bagi penduduk bandar. Meskipun demikian, kucing Exotics mempertahankan beberapa sifat nenek moyangnya (Shorthair Amerika) dan ia masih mampu menjadi pemburu tikus.
7. Savannah Cat
Kucing Savana dianggap sebagai salah satu ras yang lebih besar dari kucing peliharaan biasa. Kucing ini merupakan perkahwinan silang antara serval dan kucing domestik. Kucing Savana umumnya sebanding dengan anjing dari segi kesetiaannya, dan ia akan mengikuti pemiliknya di sekitar rumah seperti anjing. Ia juga dapat dilatih untuk berjalan di atas tali. Kucing Savana ini dikatakan sangat sosial dan ramah dengan orang-orang baru, kucing lainnya dan anjing, manakala kucing yang lain akan bersembunyi atau menggeram ketika melihat orang asing. Kucing Savana ini sangat ingin tahu dalam segala macam hal. Ia sering belajar bagaimana untuk membuka pintu dan almari, tidak takut dengan air banyak bahkan ia suka membenamkan dirinya dalam air. Sesetengah pemilik bahkan suka mandi dengan kucing Savannah mereka.
8. Burmese Cat
Kucing Burma dianggap sebagai kucing berbulu pendek asing di Amerika Syarikat. Mata kucing biakbaka ini berwarna emas atau kuning, walaupun pembiakan antaranya dengan Kucing Siam dapat menghasilkan mata berwarna biru atau hijau. Mata biru atau nyata (“aqua”) asli, secara genetiknya, mungkin terdapat pada kucing Burma asli. Bulunya dikenali sebagai glossy, dengan rasa sentuhan lembut seperti satin. Seperti kebanyakan kucing berbulu pendek yang lain, ia tidak memerlukan perawatan tambahan. Kucing Burma ini cenderung mempunyai vokal seperti kucing Siam. Ia benar-benar terikat dan percaya dengan pemiliknya.
9. Manx Cat
Kucing Manx adalah jenis kucing dengan mutasi semulajadi tulang belakang. Mutasi ini ialah ekornya lebih pendek daripada ras kucing lain. Banyak kucing Manx memiliki rintisan “kecil” di ekor, namun begitu ia terkenal sebagai tidak berekor, ini adalah ciri yang membezakannya daripada biakbaka yang lain. Kucing Manx dikatakan pemburu yang baik dan dikenali dapat menangkap mangsa yang lebih besar daripadanya, walaupun ketika ia masih muda. Jenis ini sering dicari oleh petani yang mempunyai masalah haiwan perosak. Kaki belakang kucing Manx lebih panjang daripada kaki depan, menciptakan sebuah lengkungan yang bersambung dari bahu ke punggung kucing menjadikannya berbentuk bulat. Telinga kucing lebih kecil dari biakbak lain dan mempunyai berbagai warna badan, termasuk Tortoise-shell, Tabby, Calico, dan semua warna bulu solid. Kepala yang bentuknya bundar, dan seringkali sangat ekspresif, dengan mata bulat dan hidung kecil.
10. Sphynx Cat
Kucing Sphynx (juga dikenal sebagai kucing Kanada Mexico) adalah jenis kucing yang dikenali sebagai kurang bulu. Kucing Sphynx kelihatan seperti berbulu, tetapi sebenarnya ia bukan bulu. Tekstur kulitnya menyerupai kulit Chamois. Kulit ini dilindungi oleh rambut yang sangat pendek, rambut halus, tidak seperti buah peach. Untuk tetap hangat, kucing sphynx ini suka menghampiri haiwan lain dan manusia, bahkan ia cenderung berpelukan dan tidur dengan pemiliknya dalam satu selimut. Kurangnya bulu membuatkan kulit kucing ini terasa panas apabila disentuh. Warna kulitnya kelihatan pelbagai pola (padat, titik, van, kucing, tortie, dll). Oleh kerana kurangnya bulu, Sphynxes memerlukan proses pencucian biasa kerana tidak ada bulu untuk menyerap minyak semulajadi di kulitnya. Sphynxes dikenali kerana perilaku ekstrovertnya. Ia menampilkan tenaga tingkat tinggi, kecerdasan, rasa ingin tahu, dan kasih sayang untuk pemiliknya. Ia memiliki mata yang luar biasa besar.
Sumber: email

1 comment:

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...