Tuesday, March 27, 2018

Ini 6 Perkara Buat Bateri Telefon Anda Cepat Habis Bateri

ini 6 perkara buat bateri telefon anda cepat habis bateri
Memiliki telefon bimbit menjadi salah satu perkara wajib zaman sekarang ni. Hampir setiap orang menghabiskan lebih masa dengan gadget untuk memudahkan urusan kehidupan harian. 
Tapi bila telefon mula buat perangai dan cepat kehabisan bateri buat kita tak senang duduk bukan? Rasanya baru saja cas tapi sekejab saja dah ada tanda merah. 
Kenapa jadi macam tu?
1. Cas Telefon Bimbit Sehingga 100%
Mengikut kajian, jangka hayat bateri ideal adalah di antara 30% hingga 80%. Paras bawah 30% adalah tidak sesuai dengan kondisi telefon anda.
2. Jangan Biarkan Telefon Anda Mati
Jangan sesekali biarkan telefon anda yang tidak dicas off sendiri kerana ia akan mengundang kerosakan pada bateri telefon bimbit tersebut.
3. Overheating
Telefon yang overheating berisiko menyebabkan telefon rosak. Bagi pengguna iPhone, mereka akan diberi amaran jika telefon bimbit tersebut berada dalam keadaan overheat dan segeralah mencari jalan keluar untuk meredakan kepanasan itu.
4. Gunakan Pengecas Wireless
Bnayak menggunakan pengecas wireless juga boleh buatkan bateri telefon anda rosak. Fungsi pengecas tanpa wayar ini berbeza fungsinya dengan pengecas yang dipasang kabel.
5. Cas Bersama Casing Telefon
JIka telefon anda sering merasa panas ketika di cas, apa kata tanggalkan dulu case telefon sebelum cas kerasa casing telefon boleh memerangkap haba tambahan yang boleh merosakan telefon bateri anda.
6. Overcharhing
7. Jika anda menggunakan produk Apple yang original mungkin anda selamat, tetapi sekiranya menggunakan pengecas tiruan, maka risiko untuk overcharging akan berlaku jika anda tidak memerhatikan peratusan bateri tersebut.
Sumber: viralcycle.com

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...