Monday, July 23, 2012

7 Surprising Signs of an Unhealthy Heart



Terdapat 7 tanda atau penunjuk awal jantung tidak sihat yang boleh dikesan beberapa bulan atau tahun sebelum berlakunya serangan sakit jantung. Jika terdapat dua atau lebih tanda-tanda berikut, seseorang itu dinasihatkan untuk mendapat pemeriksaan kesihatan sebagai langkah awal bagi mengesan sama ada sesuatu yang tidak kena dengan kesihatan jantung atau tidak.
7 tanda yang dimaksudkan ialah:
1. Masalah Seks
Tips awal yang baik bagi mengesan jantung tidak sihat ialah fenomena mati pucuk (ED – Erectile dysfunction).
2. Berdengkur, tidur apnea atau masalah pernafasan semasa tidur
Sukar bernafas semasa tidur biasanya menjadi penyebab kepada berdengkur, yang juga ada kaitannya dengan penyakit kardiovaskular. Tidur apnea (nafas berhenti seketika semasa tidur) pula berisiko tinggi mendapat penyakit kardiovaskular dan serangan sakit jantung (dalam tempoh 5 tahun).
3. Gusi sakit, bengkak atau berdarah
Simptom ini juga berkait dengan kardiovaskular. Ini kerana bakteria biasa yang terdapat pada gusi dan plak gigi berkumpul di dalam arteri koronari (jantung).
4. Bengkak kaki atau tapak kaki
Bengkak kaki ini dapat dikesan atau dirasakan apabila kasut mejadi ketat kerana pergelangan kaki dan jari kaki membengkak. Jika pakai stokin pula, ia akan meninggalkan kesan cerutan di kaki/betis selepas ditanggalkan. Ini disebabkan oleh retensi (ketegaran) bendalir badan iaitu salah satu daripada tanda penyakit arteri koronari, lemah jantung dan penyakit kardiovaskular lain.
Retensi bendalir ini terjadi apabila jantung tidak dapat mengepam darah dengan kuat, dengan itu darah tidak berupaya membawa hasil buangan badan keluar daripada tisu. Keadaan ini dikenali sebagai edema. Selalunya edema terdapat di kaki, jari dan tangan kerana bahagian-bahagian ini terletak jauh dari jantung di mana tekanan darahnya paling lemah.
5. Degupan jantung tak teratur (arrhythmin)
Degupan jantung tak teratur seperti degupan jantung tidak sekata, degupan terlalu cepat atau jantung berdebar merupakan tanda awal sesuatu yang tidak kena dengan sistem kardiovaskular yang boleh membawa kepada serangan sakit jantung atau strok.
Degupan jantung tak teratur (CAD) menghadkan aliran darah ke jantung dan menekan sistem elektrik yang mengawal kesekataan degupan jantung bagi pengepaman darah yang normal. Kesekataan degupan jantung ini boleh diketahui dengan mengukur aktiviti elektrik jantung (EKG). Ujian stres pula boleh digunakan bagi mengukur kadar degupan jantung semasa berjalan bagi mengetahui sama ada jantung kita mengepam darah secara normal.
6. Penyempitan atau sakit di dada atau sakit di bahu
Sakit dada atau angina merupakan simptom paling biasa bagi penyakit arteri koronari namun ia berbeza dengan serangan sakit jantung. Angina ialah rasa dada sempit atau ditekan terutamanya semasa menarik nafas, lebih rasa tekanan daripada rasa sakit. Rasa ketat dan sakit juga terasa di bahu, leher, rahang, lengan atau belakang atas (yang selalu juga disalahertikan dengan oton sakit atau kejang otot di kawasan tersebut).
Angina berlaku apabila plak berkumpul di dalam arteri koronari yang akan menekan otot jantung dan terasa macam diperah/ditekan. Sebaik-baiknya buat pemeriksaan doktor jika terdapat simptom ini.
7. Sesak nafas
Sesak nafas ini berlaku terutamanya semasa senaman, stres atau aktiviti fizikal yang lain. Sesak nafas adalah tanda awal penyakit berkaitan jantung atau paru-paru.
Sesak nafas terjadi apabila jantung tidak dapat mengepam darah dengan kuat menyebabkan kurang oksigen beredar dalam darah, akhirnya menyebabkan sesak nafas.

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...