Sunday, March 18, 2012

What exercises may reduce low back pain


Kesakitan yang dialami oleh pesakit tulang belakang bawah atau spondylosis boleh dikurangkan dengan melakukan senaman-senaman yang sesuai setiap hari, sebaik-baiknya di waktu pagi semasa otot-otot masih tegang.

Senaman yang sesuai untuk sakit tulang belakang bawah (vertebra lumbar) termasuklah senaman aerobik, senaman menguatkan otot-otot belakang, perut dan kaki, serta senaman regangan untuk melembutkan otot-otot dan sendi-sendi yang ketat dan tegang.

Cuba juga elakkan senaman atau pergerakan yang boleh menambah sakit tulang belakang, seperti mengangkat barang-barang berat melebihi pinggang, mengangkat kaki ke atas semasa berbaring atau cuba mencapai ibu jari semasa tunduk, dsb.
What exercises may reduce low back pain?
Exercises that may help reduce or prevent low back pain include:
* Aerobic exercise, to condition your heart and other muscles, maintain health, and speed recovery.* Strengthening exercises, focusing on your back, stomach, and leg muscles.* Stretching exercises, to keep your muscles and other supporting tissues flexible and less prone to injury.
Some exercises can aggravate back pain. If you have low back pain, avoid:
* Straight leg sit-ups.* Bent leg sit-ups or partial sit-ups (curl-ups) when you have acute back pain.* Lifting both legs while lying on your back (leg lifts).* Lifting heavy weights above the waist (standing military press or biceps curls).* Toe touches while standing

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...