Saturday, April 7, 2012

Ghost Chilli (Bhut Jolokia) - Cili terpedas di dunia

CHANGPOOL, India: Cili yang terpedas di dunia terdapat di kawasan pergunungan di baratlaut India yang dikenali sebagai “Bhut Jolokia” atau “Ghost Chilli”. Cili ini juga terdapat di Bangladesh dan Sri Lanka.
Saiz cili Bhut Jolokia ini ialah sekitar 60 – 85mm, berwarna merah atau oren apabila matang.

Cili ini dikatakan mempunyai skala kepedasan sebanyak 855,000 – 1,075,000 mengikut skala Scoville Heat, manakala skala kepedasan cili api (Bird’s Eye Chilli) yang sudah cukup pedas kepada kita cuma 50,000-100,000 mengikut skala Scoville Heat. Ini bermakna cili Bhut Jolokia ini 17 kali lebih pedas daripada cili padi dan 28.5 kali lebih pedas daripada sos Tabasco.


Gambar seorang petani memetik “Bhut jolokia” atau “ghost chili” di sebuah ladang cili di Changpool, yang terletak di baratlaut India, dalam negeri Assam. Cili Bhut jolokia yang bersaiz sebesar jari ibu dengan kepedasan yang menakutkan, baru-baru ini telah dinobatkan sebagai cili terpedas di dunia oleh Guinness World Records.

Source

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...