Monday, September 30, 2019

Air Beralkali? Apa Bezanya Dengan Air Biasa?

air beralkali? apa bezanya dengan air biasa?

Kredit: Shutterstock


Setiap hari kita perlukan air agar badan sentiasa sihat untuk meneruskan hidup. Bukan sahaja untuk melakukan kerja-kerja harian tetapi untuk pastikan organ dalaman badan dapat berfungsi dengan baik.

Dalam keadaan normal, sebanyak 3 liter air akan hilang daripada badan seseorang dalam satu hari! Oleh itu, kita sering dinasihatkan supaya minum air yang banyak, iaitu lebih kurang 3 liter (atau 10 cawan) setiap hari bagi menggantikan air yang telah dikumuhkan. Pada masa yang sama, kita juga kehilangan bahan elektrolit (mineral) seperti sodium, potassium dan kalsium yang berfungsi menjaga keseimbangan cecair di dalam badan.

Ada banyak sumber air yang boleh diperolehi dan selalu kita dengar. Antaranya air sungai, air laut dan air dalam tanah. Air-air ini seterusnya akan melalui proses tertentu sebelum selamat digunakan oleh pengguna dalam bentuk air paip, air osmosis berbalik, air alkali, air mineral, air minuman dan air masak.

Menariknya, air minuman itu sendiri boleh memberikan nilai pH berbeza bergantung kepada sumber dan proses sulingannya.

5 jenis air ni misalnya, nampak sama tetapi ada perbezaan setiap satunya. Agak-agak andalah, apa perbezaan yang paling ketara ya?

#1 Air Mineral


Sumbernya daripada strata kandungan air bawah tanah sebelum dirawat dengan kaedah tertentu agar kandungan mineral dan air itu tidak terjejas serta benar-benar selamat untuk diminum. Air ini mengandungi mineral seperti zat besi, kalsium dan magnesium dan bahan terlarut yang mengubah sedikit rasa air menjadi lebih sedap.

#2 Air Minuman Osmosis Berbalik (RO)


Semua air selamat seperti dari sistem bekalan air awam, air paip, air mata air, telaga, kolam, tasik dan sungai akan melalui proses osmosis berbalik untuk menjadikannya selamat diminum. Melalui kaedah ini, mineral dan bahan kimia tertentu atau berbahaya boleh dikeluarkan. Proses ini juga bertujuan menghilangkan bau, rasa, kandungan organik dan klorin.

#3 Air Paip


Secara umumnya, air paip di Malaysia mengandungi mineral seperti garam kalsium dan bahan kimia seperti nitrat dan florida yang selamat jika diambil pada kadar optimum. Tetapi sebaiknya air paip tidak diminum terus tanpa ditapis atau dimasak kerana berkemungkinan berlaku pencemaran pada saluran paip.

#4 Air Masak


Juga dipanggil air mati. Air ini bebas bakteria dan kuman. Kehadiran haba akan menyejat keluar komponen yang tidak stabil dan gas-gas yang terlarut di dalam air menjadikannya lebih selamat diminum berbanding diminum terus dari paip.

#5 Air Alkali

INCEPTION dari COWAY.
# Penapis Air Hybrid Pertama di Malaysia.
# 2Dalam1 - Air Mineral (suhu bilik, panas dan sejuk) dan Air Alkali Berion (suhu bilik dan sejuk pada tahap 8.5, 9 dan 9.5ph).
# Kapasiti tangki 5.2 liter.

Air Alkali dihasilkan oleh 'Plat Ruthenium' yang mempunyai kadar pengumpulan Ion lebih baik dan berketahanan untuk jangka masa panjang.

Sistem 'Auto Cleansing' yang bertindak secara Auto berfungsi untuk membersihkan penapis air, mengurangkan kos servis dan memastikan plat tahan lebih lama.

Dijamin Halal oleh JAKIM dan diperakui Lesen Persijilan Barangan SIRIM. Korean Food and Drugs Association mengiktiraf Air Alkali Coway sesuai untuk diminum, memasak, mencuci buahan dan sayuran.

Juga sesuai untuk pengguna yang berdiet, sakit gastrik, pedih ulu hati (heartburn) , mual (nausea) dan kembung (bloating).

Kelebihan COWAY Alkaline💧

🌟 2 in 1 Product
(Penapis air hybrid pertama di Malaysia)
(Sistem air tapisan & air alkali)

🌟 Suhu Air
(Mineral - Panas 🔥, Sejuk ❄, Suhu Bilik💧)
(Alkaline - Sejuk ❄& Suhu Bilik💧)
* Air Sejuk Alkaline dari mesin Inception Coway, Adalah yang pertama di dunia)

🌟 pH Air Sesuai Untuk Jenis Badan (Yang di sarankan oleh WHO dan SIRIM)

Low - 8.5 pH 💧
Medium - 9.0 pH 💧💧
High - 9.5 pH💧💧💧






INCEPTION dari COWAY bukan sahaja memberi anda pilihan untuk memilih kadar pH air alkali iaitu pH 8.5, pH 9.0, pH 9.5 dan pH 10.0, anda boleh memilih untuk minum air tapis atau air yang bersifat asid lemah dengan pH 5.5 dan pH 3.0 yang bersih dan selamat daripada bakteria dan bahan kimia berbahaya.

Anda boleh menggunakan air ini bukan sahaja untuk minum, tetapi untuk kerja-kerja mencuci dan memasak. Kadar pHnya juga boleh dilaras mengikut kesesuaian. Untuk info lanjut tentang produk ini, klik je di sini.


SITI
01111102100
Authorized Coway Health Planner
Coway (M) Sdn Bhd

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...