Wednesday, August 15, 2018

5 SEBAB KENAPA ANDA PERLU SOLAT DI AWAL WAKTU

Sahabat, jangan sampai kita solat sekadar memenuhi kewajiban saja.
Dilakukan sambil lewa, di akhir waktu pula, kerana sesungguhnya ada banyak keutamaan melaksanakan solat dengan sempurna rukun-rukunnya dan di awal waktu, lebih baik lagi jika dilakukan secara berjamaah di masjid khususnya bagi yang lelaki.
Berikut adalah keutamaan solat tepat pada waktu yang perlu kita ketahui sebagai motivasi.
Semoga Allah mudahkan kita selalu solat tepat di awal waktunya :

1. Solat tepat waktu dicintai Allah melebihi berbakti pada ibubapa dan berjihad

ajari-anak-sholat-ajak-anak-sholat_20160930_141325
Mengaku mencintai dan ingin dicintai Allah tapi masih sengaja melambat-lambatkan waktu solat sama saja seperti berdusta, kerana solat tepat waktu merupakan amalan yang paling dicintai Allah.
“Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah Solat pada waktunya, Berbakti kepada kedua orang tua, dan Jihad di jalan Allah.”
(HR Bukhari & Muslim)

2. Allah menjanjikan syurga

Jika kita berusaha menjaga waktu solat yakni shalat tepat di awal waktunya, maka Allah berjanji akan memasukkan ke dalam syurgaNya.
Sebaliknya, orang yang tak peduli pada waktu solatnya tidak akan mendapatkan janji Allah tersebut.
Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Qatadah bin Rib’iy mengabarkan kepadanya bahwa Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda:
“Allah Ta’ala berfirman: ” ‘Sesungguhnya Aku mewajibkan umatmu solat lima waktu, dan Aku berjanji bahwa barangsiapa yang menjaga waktu-waktunya pasti Aku akan memasukkannya ke dalam surga, dan barangsiapa yang tidak menjaganya maka dia tidak mendapatkan apa yang aku janjikan”

3. Gugurnya dosa-dosa

Orang yang solat tepat waktu bererti telah mengutamakan Allah dan mengikhlaskan dirinya menghadap Allah di waktu terbaik.
Oleh sebab itu orang yang menghadap Allah dengan ikhlas seperti ini akan digugurkan dosa-dosanya sebagaimana gugurnya dedaunan dari pohonnya.
1
“Sesungguhnya seorang hamba yang muslim, jika menunaikan shalat dengan ikhlas karena Allah, maka dosa-dosanya akan berguguran seperti gugurnya daun-daun ini dari pohonnya”
(HR. Ahmad)

4. Pahala kebaikan yang amat besar

Dan seandainya mereka mengetahui pahala menyegerakan solat pada awal waktu, nescaya mereka akan berlumba-lumba melaksanakannya.
Dan seandainya mereka mengetahui pahala solat Isya’ dan Subuh, nescaya mereka akan mendatanginya meskipun dengan jalan merangkak.”
(HR. Bukhari)

5. Memperoleh 9 jenis kemuliaan

Utsman bin ‘Affan RA berkata;
“Barang siapa selalu mengerjakan solat lima waktu tepat pada waktu utamanya, maka Allah akan memuliakannya dengan sembilan macam kemuliaan, yaitu :
Dicintai Allah
Badannya selalu sihat;
Selalu dijaga malaikat;
Rumahnya diberkahi;
Wajahnya menampakkan jati diri orang soleh;
Hatinya dilunakkan oleh Allah;
Dia akan menyeberang Shirath (jimbatan di atas neraka) seperti kilat;
Dia akan diselamatkan Allah dari api neraka; dan Allah Akan menempatkannya di surga kelak bertetangga dengan orang-orang yang tidak ada rasa takut bagi mereka dan tidak pula bersedih hati
solat

Sumber Asal : wajada.net

No comments:

Post a Comment

Zikir Dan Doa Yang Baik Dibaca Pada Hari Arafah

  Walaupun umat Islam di Malaysia dan banyak lagi negara lain tidak dapat menghantar jemaah haji ke Tanah Suci, Mekah oleh kerana penularan ...