Pam atau isi angin tayar kereta merupakan satu perkara biasa yang perlu dilakukan oleh setiap pemilik kereta dan kenderaan.
Macam mana cara yang betul nak pam tayar kereta? Mungkin selama ini anda pam tayar kereta berpandukan sukatan PSI (paun inci persegi) seperti tercatat di sisi tayar.
Perkara paling penting yang anda wajib tahu adalah tekanan tayar yang tepat bagi memastikan kelancaran, keselamatan dan ketahanan tayar.
Tekanan maksimum
Perhatikan tayar anda, mesti akan nampak tulisan pada dinding sisi tayar. Akan ada perkataan ‘Max. Press. 35 Psi’. Angka tersebut menunjukkan tekanan sejuk maksimum yang diperlukan tayar untuk menampung beban maksimum.
Bila masa terbaik mengepam tayar? Cuaca sejuk seperti pada waktu pagi atau selepad kereta dibiarkan beberapa jam di kawasan teduh. Inilah masa yang terbaik mengepam tayar. Kebiasaannya, tekanan tayar maksimum berada dalam julat 30 dan 32 PSI.
Apa akan jadi kalau tayar dipam maksimum PSI?
1. Karakter pengedalian kereta berubah
Antara perubahan yang paling ketara adalah karater pengendalian. Tayar yang sudah dipam maksimum tidak mempunyai ruang anjalan pada dinding sisi. Ini menyebabkan tahap membelok jadi bertambah baik. Tapi anda boleh berdepan risiko ketika melakukan brek jajap (threshold braking). Kalau anda membelok pantas atau mengejut, belakang kereta anda boleh terseret.
2. Jangka hayat tayar merosot
Antara kekurangannya pula jangka hayat tayar akan lebih cepat botak. Kalau tayar dipam terlalu banyak, getah pada bunga tayar atas akan lebih menonjol dan membuatkan bahagian tengah tayar cepat haus.
Masa terbaik pam tayar
Bilakah masa terbaik memeriksa tekanan tayar? Lebih baik ikut 3 syarat asas ini:
i. Setiap kali mengisi minyak
ii. Setiap kali suhu berubah 10o
iii. Sebulan sekali
Sumber: Artofkeicar
No comments:
Post a Comment